Czego dowiesz się z artykułu?
l. KSeF – Krajowy System e-Faktur: rola faktur wystawianych i duplikatów faktur
ll. Centrum Transparentności w aplikacji podatnika
lll. Nowe zasady określające datę wystawienia faktur w systemie
V. Raportowanie MDR: schematy i formularze
VII. Jak przygotować spółkę do nadchodzących zmian?
VIII. Nowoczesna księgowość w praktyce: jak Altera.app wspiera wprowadzane zmiany?

W marcu 2025 r. Ministerstwo Finansów ogłosiło przełomowy projekt nowelizacji ustawy, który ma zdynamizować transformację cyfrową w obszarze podatków i finansów. Główny akcent położono na rozbudowę narzędzi, z których korzysta krajowa administracja skarbowa, aby przedsiębiorcy mogli w jeszcze większym stopniu używać e rozwiązań przy generowaniu faktur elektronicznych. Dla pozostałych przedsiębiorców – zarówno tych płacących podatek VAT, jak i podatników zwolnionych – zapowiedziane zmiany oznaczają nowe wyzwania, a także nowe możliwości.
Kluczowymi celami reformy są:
- uproszczenie procesu księgowania,
- większa transparentność i skrócenie procedur w obrocie gospodarczym,
- ujednolicenie zasad, jakie musi spełnić faktura sprzedaży bądź faktura papierowa (w tym data wygenerowania, obowiązkowe pola i informacje o odbiorcy faktury).
Zapowiedziano też wsparcie z funduszy publicznych oraz z programów unijnych, które pozwolą firmom dostosować się do tych regulacji w okresie przejściowym. W niniejszym artykule omówimy najważniejsze wątki, łącznie z możliwościami wystawiania faktur w formie cyfrowej, planowanymi udogodnieniami dla aplikacji podatnika i tym, jak wyglądać będzie życie przepisów we współczesnej, zinformatyzowanej rzeczywistości.
I. KSeF – Krajowy System e-Faktur: rola faktur wystawianych i duplikatów faktur

Krajowy system e faktur (KSeF) to centralna platforma, w ramach której ma się dokonywać wystawianie faktur oraz – w razie potrzeby – generowanie ich kopii. Umożliwi to szybszą i bardziej przejrzystą wymianę danych o transakcjach w czasie rzeczywistym.
1. Krajowy system e faktur
- Ma wprowadzić format xml, zapewniający ustrukturyzowanie treści dokumentu w sposób zrozumiały zarówno dla osoby odpowiedzialne w firmie, jak i dla systemu państwowego.
- Numerem identyfikującym przydzielonym każdej fakturze ma być unikatowy kod, pozwalający błyskawicznie zweryfikować autentyczność dokumentu księgowego.
2. Duplikatów faktur i korekty
- Obowiązek wystawiania dokumentów korygujących czy duplikatów w ramach KSeF wyeliminuje niejasności związane z pierwotną wersją.
- Wspomniane wystawienie faktury korygującej będzie odnotowywane wraz z danymi poprzedniej wersji – pozwoli to zidentyfikować, jakie informacje zmieniono i z jaką datą wygenerowania faktury.
3. Wiceminister finansów i wytyczne
- Zgodnie z zapowiedziami, najważniejsze zmiany będą konsultowane z klientów kas i sektorem MŚP, aby podatnika korzystającego z KSeF nie obciążać zbędnymi formalnościami.
- Projekt ustawy uwzględni też realia, w których dokumenty są wystawiane w formacie PDF, aby przejście na struktury XML (i ewentualny trybu offline) było płynne.
II. Centrum Transparentności w aplikacji podatnika

Resort finansów przewiduje utworzenie tzw. Centrum Transparentności, działającego jako specjalny moduł w aplikacji podatnika KSeF. Ma ono zapewnić szybki wgląd w:
-
dokumentujących czynności rozliczane transakcje,
-
historię edycji i wystawiania faktur,
-
powiadomienia związane z różnymi etapami akceptacji lub odrzucenia dokumentu.
Wspomniane centrum będzie także scalone z systemem, który obsługuje datę wystawienia i data wygenerowania wszystkich faktur. Docelowo integracja ta ma pomóc osobie odpowiedzialnej w firmie łatwo znaleźć archiwalne dokumenty, sprawdzić kwoty podatku i upewnić się, że wszystko przebiegało zgodnie z przepisami.
III. Nowe zasady określające datę wystawienia faktur w systemie

Według wytycznych, jakie zawiera projekcie ustawy, moment formalnego wystawiania faktur stanie się bardziej jednoznaczny. Data wygenerowania faktury z systemu KSeF będzie decydować o tym, do którego okresu rozliczeniowego daną transakcję zaliczyć. Dla podatników zwolnionych z VAT i tych, którzy rozliczają się w krajach UE, konieczne może być:
- dostosowanie oprogramowania księgowego,
- monitorowanie aktualnych przepisów w kontekście transakcji w obrocie gospodarczym międzynarodowym,
- uwzględnienie wpływu nowej daty na wymiar podatków, także w formie papierowej (np. jeśli klient preferuje faktury papierowe lub w formacie PDF).
IV. Modernizacja systemu VIES

W zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych, krajowa administracja skarbowa planuje udoskonalić narzędzie, jakim jest system ksef powiązany z bazą VIES. Zmiany te obejmą:
-
lepszą synchronizację danych o wartość sprzedaży dla poszczególnych kontrahentów,
-
wyeliminowanie rozbieżności przy identyfikacji numerów VAT-UE,
-
skrócenie czasu weryfikacji statusu kontrahenta (co pozwala unikać problemów z nieaktywnymi podmiotami).
Pozwoli to zredukować ryzyko błędów i przyspieszy proces księgowania takich transakcji. Zmiany mają objąć także podatników zwolnionych przy wewnątrzwspólnotowym świadczeniu usług oraz tych prowadzących działalności gospodarczej poza granicami.
V. Raportowanie MDR: schematy i formularze

Zgodnie z założeniami zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych, raportowanie MDR (schematów podatkowych) będzie przebiegało w jeszcze ściślejszej współpracy z e-systemami państwowymi. Zastępca szefa kas lub wyznaczona osoba w KAS będzie mogła szybciej monitorować transakcje potencjalnie umożliwiające optymalizację podatkową. Wiceminister finansów wskazuje, że:
-
formy raportu MDR-1 czy MDR-3 zostaną uproszczone,
-
weryfikacja w czasie rzeczywistym (zwłaszcza przy dużych kwotach) ograniczy próby nadużyć,
-
projekcie ustawy pojawią się też przepisy, które umożliwią adaptację systemu do zmian w prawie unijnym.
VI. Oferty wsparcia z KPO

Dla wielu firm przejście na nowe rozwiązania może wiązać się z kosztami, dlatego projekt nowelizacji ustawy przewiduje ułatwienia w dostępie do środków z Krajowego Planu Odbudowy. Oprócz dofinansowania:
-
zakupu sprzętu i oprogramowania,
-
wdrożeń automatycznych systemów księgowych,
-
szkoleń personelu,
możliwe będą ulgi, które ułatwią modernizację procesów (np. aby wystawienie faktury korygującej można było w pełni zautomatyzować). Według zapewnień resort finansów, celem jest, by żaden przedsiębiorca nie został obciążony ponad miarę w trakcie okresu przejściowego.
VII. Jak przygotować spółkę do nadchodzących zmian?

- Audyt systemów
Przeanalizuj obecne oprogramowanie księgowe, w tym możliwości wystawiania faktur w formacie xml oraz w formie papierowej, sprawdź, czy uwzględnia date wygenerowania i ewentualny tryb offline. - Szkolenia
Wykfalifikuj pracowników: nie tylko księgowych, ale także dział sprzedaży czy logistykę, aby wiedzieli, kiedy występuje obowiązek wystawiania e-dokumentów i jak obsługiwać aplikacji podatnika. - Współpraca z doradcami
Przy bardziej skomplikowanych strukturach korporacyjnych czy dużych wolumenach transakcji warto nawiązać kontakt z ekspertami, którzy znają szczegóły odnoszące się do dokumentów księgowych i krajowym systemie e faktur. - Monitorowanie przepisów
Zmiany w życie przepisów mogą następować stopniowo. Warto śledzić komunikaty, które publikuje ministerstwo finansów, by zawczasu wprowadzać modyfikacje.
VIII. Nowoczesna księgowość w praktyce: jak Altera.app wspiera wprowadzane zmiany?

- W kontekście modernizacji procesów w administracji skarbowej i wdrażania rozwiązań takich jak krajowy system e faktur, warto rozważyć wsparcie w postaci Altera.app. Jest to aplikacja dedykowana przedsiębiorcom, którzy chcą:
-
Automatyzować wystawianie faktur i wygodnie integrować się z różnymi systemami, w tym KSeF,
-
Usprawnić proces księgowania poprzez natychmiastowe rozpoznawanie i rejestrowanie dokumentów (w tym faktur sprzedaży, faktur korygujących, duplikatów faktur),
-
Minimalizować błędy związane z datą wystawienia czy datą wygenerowania faktury, dzięki spójnym, elektronicznym rejestrom,
-
Zwiększyć transparentność i kontrolę nad rozliczeniami – Altera.app zapewnia szybki dostęp do danych finansowych, co przyspiesza komunikację z biurem rachunkowym czy działem księgowości.
Aplikacja stworzona została z myślą o firmach różnej wielkości, w tym spółkach kapitałowych i komandytowych, które często mierzą się z rozbudowanymi procesami dokumentacyjnymi. Dzięki temu łatwiej dostosować się do nowych obowiązków prawnych, jakie wprowadza ministerstwo finansów i resort finansów, a także skorzystać ze wsparcia finansowego (np. w ramach KPO). W efekcie można ograniczyć koszty, zachowując pełną zgodność z przepisami.
XIX. Podsumowanie artykułu

Wobec ciągłego rozwoju cyfryzacji i wzrostu znaczenia automatyzacji w rozliczeniach podatkowych, krajowy system e-faktur (KSeF) oraz rozszerzenie funkcjonalności VIES czy Centrum Transparentności stają się nieuniknionym krokiem w stronę nowoczesnej i efektywnej administracji. Dla odbiorcy faktury będzie to oznaczać łatwiejsze potwierdzanie dokumentów, a dla wystawcy – szybszą i pewniejszą ewidencję. W efekcie faktura vat bądź jakakolwiek faktura papierowa zostanie sprowadzona do minimum, a nacisk położony zostanie na obieg elektroniczny.
Wprowadzane rozwiązania mogą istotnie wesprzeć zarówno małe, jednoosobowe działalności gospodarczej, jak i duże korporacje czy osoby odpowiedzialne za rozliczenia w korporacjach. Konieczne jest jednak, aby wszyscy uczestnicy rynku – od podatnika korzystającego z systemu, przez dział księgowy, aż po menedżerów w centrach finansowych – odpowiednio przygotowali się do nowych realiów. Dzięki środkom z KPO i odpowiednim szkoleniom można wdrożyć nowe funkcjonalności bez większych przestojów i dodatkowych kosztów.
Pamiętajmy, że każdy projekt nowelizacji ustawy to nie tylko obowiązki, ale i szansa. Wprowadzając innowacyjne narzędzia, łatwiej funkcjonować w krajach ue, lepiej kontrolować kwotą podatku czy ujednolicić zasady wystawiania dokumentów. Finalnie zaś skorzystają na tym wszyscy – firmy, klienci i państwo.